Min träning Sports Development TAFE Träningsinspiration

BEEPTEST – VO2 MAX

Konditionsträning. Roligt? Tråkigt? Bra? Onödigt?

Det finns många olika åsikter kring konditionsträning. Jag är av åsikten att alla mår bra av att ha en god grundkondition, oavsett om du pysslar med styrkelyft eller är en glad amatörmotionär.

Just nu lär vi oss om olika konditionstester på skolan, och då pratar en ofta om VO2max – maximal syreupptagningsförmåga. Enkelt förklarat är detta den mängd syre kroppen kan tillgodogöra sig per kilo kroppsvikt varje minut.

Det finns olika sätt att ta reda på sitt personliga VO2max. Ett snabbt, effektivt, men tufft sätt att göra detta är genom beeptest. Du lyssnar efter en signal (beep) och ska hinna springa 20 meter mellan varje signal. Allt eftersom kommer signalerna snabbare och snabbare. Du måste alltså öka farten hela tiden. Ju fler signaler du klarar av, desto högre VO2-max har du.

Vi gjorde detta test med hela klassen denna vecka. Jobbigt, roligt och framför allt kul att få ett resultat på ens specifika konditionsnivå. Nu har jag dessutom ett resultat att jämföra med för framtida tester – Nästa gång jag gör om testet kan jag se om jag lyckats förbättra min VO2-max genom träningen. Kul motivationshöjare för konditionsträningen


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar



Translate »