Elsa Hassler
Hälsa & Fitness

För 10 år sedan var gluten något som de flesta åt utan att reflektera över det. Bröd, bulgur, pasta, couscous, med mera. De lite mer hälsomedvetna valde fullkornsvarianter. Inga konstigheter.

Idag är det många som kategoriserar allt som innehåller gluten som onyttigt. Allt fler eliminerar gluten helt från sin kost. Livsmedelsföretag marknadsför produkter som hälsosamma genom att betona att det är glutenfritt. Caféer skyltar ofta bakverk med “Gluten free” för att göra dom mer attraktiva. Det låter nyttigt i kundens öron. Ofta är dessa glutenfria livsmedel och bakverk istället fullproppade med socker och mättade fetter. Allt som är glutenfritt är inte nyttigt. Allt som innehåller gluten är inte onyttigt. 

Jag har själv vimlat runt bland alla olika råd och rön om gluten, men nu känner jag att det är nog. Dags att reda ut vad gluten är och hur det påverkar vår kropp.

SEX FAKTA OM GLUTEN
1. Gluten är inte gift.
2. Gluten är inte farligt så länge du inte har celiaki.
3. Glutenintolerans (celiaki) är en sjukdom där du får försämrat näringsupptag om du äter gluten. Personer med celiaki bör definitivt inte äta gluten. Jag vill dock belysa att endast 1-2% av Sveriges befolkning har celiaki.
4. IBS är en annan sjukdom där intag av gluten kan orsaka problem i kroppen. Ofta är det däremot Fodmap som är boven i dramat, enligt ny forskning.
5. Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg
6. Glutenfri kost innehåller generellt sett mindre fiber. Väljer du att äta glutenfritt bör du se över ditt fiberintag och se till att få in fiberrika livsmedel i din kost, exempelvis nötter och torkad frukt.

Jag respekterar självklart alla som väljer att utesluta gluten i sin kost. Jag har själv gjort det i perioder för att se hur kroppen reagerar. Mår du bra av det så är det toppen! Vad jag vill belysa med detta inlägg är att gluten är något de allra flesta kan äta utan problem, utan att behöva tänka att det är onyttigt. Väljer du ett livsmedel med hög fiberhalt, långsamma kolhydrater, bra fetter och protein så blir inte livsmedlet onyttigt bara för att det innehåller gluten. Om du är osäker på hur din kropp reagerar på gluten så kan det vara en bra idé att göra ett test under 4 veckor där du helt utesluter gluten, och sedan provar införa gluten igen. Stäm av hur du mår och se om du märker någon skillnad. Mår du bra så tycker jag inte att du ska begränsa din diet till att allt måste vara glutenfritt.

Här är en god och hälsosam lunch med ett helt vanligt fullkornsrågbröd, toppat med en hemgjord kyckling-curryröra och böngroddar. Innehållandes fiber, gluten, långsamma kolhydrater, protein, vitaminer och bra fetter från olivoljan som jag blandade med kycklingen. Bra för min kropp och supermumsigt!  

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar