Elsa Hassler
Annons
Sports Development TAFEVardag

ETT ÄVENTYR LÄNGS AUSTRALIENS ÖSTKUST

Under två veckor har jag haft familjen på besök här i Australien och under denna tid har vi haft ett fullspäckat schema för att hinna utforska övre delen av landets östkust.  Jag skulle kunna skriva en roman om allt vi hunnit vara med om, men för att göra det enklare för mig och er får ni här en mer överblickande sammanfattning.

Dag 1-3:  Boendes hemma hos mig i Mooloolaba
Noosa – Första dagen började med en fin soluppgång vid stranden utanför mitt hus. Jag tog med familjen på en rundtur runt mina hemtrakter. Därefter bar det av mot en dagsutflykt till Noosa för att gå i nationalparken, softa på den otroligt fina stranden och shopping längs Hastings Street. Vi avslutade med en underbar middag på Augello’s i Mooloolaba som har pizzor som blivit belönade som världens bästa. Inte svårt att förstå varför.
Fraser Island – Vi hade en guidad dagstur till Fraser Island dagen därpå, så vi var uppe med tuppen för att åka både buss och jeep för att först komma till Rainbow Beach och därefter ta färja till Fraser Island. Vi såg en dingo innan vi ens hunnit landa på ön. Det var minst sagt en skumpig tur längs sanddynorna, men det var riktigt häftigt. Höjdpunkten var helt klar Lake McKenzie, en helt kristallklar sjö som du kan bada i och putsa dina silversmycken.
Brisbane – Vår sista dag i Mooloolaba startades med whale watching.Vi åkte ut med en speedboat och det kryllade av valar i havet. Maffigt. Därefter begav vi oss till Brisbane för en eftermiddag med shopping och en mysig utekväll med galet god vietnamesisk mat på en restaurang som jag tyvärr tappat namnet på.

Dag 4-7: Segling i Whitsundays
Definitivt en av höjdpunkterna på resan. Det var så mångam magiska ögonblick, utmanande, nyttigt och faktiskt skönt att vara ute på havet utan nätverk och få känna sig isolerad från omvärlden. Det blev mycket enklare att leva i nuet, umgås och njuta av tillvaron helt enkelt. Naturen var helt underbar, delfiner som lekte med oss runt båten, vandringsturer på olika öar, snorkling mitt ute i havet och mycket mer.

Dag 8: Roadtrip
Under en dag skulle vi köra från Airlie Beach till Cairns. Det är en ca 8 timmars bilresa, vilket är lite väl långt för mig som har väldigt mycket spring i benen. Som ni kanske förstår var detta alltså den minst spännande dagen enligt mig, däremot var det långt ifrån tråkig. Mina familjemedlemmar har svårt att hålla tyst och det gjorde faktiskt resan enklare. När vi för en gångs skull är samlade tillsammans allihopa är det rätt kul spendera en dag i bilen ihop (bortsett från alla de gånger då det börjar gnabbas om vilken låt som ska spelas eller vem som kör bil bäst i vänstertrafik osv.).

Dag 9-11: Cairns
Under vår första dag i Cairns hade vi bokat en dagstur på havet för att prova på tubdykning. Väldigt nervöst innan och under genomgången, men WOW vilken maffig känsla när en väl hade fått ordning på andningen och kunde njuta av att vara djupt under vattnet bland Nemo, sköldpaddor och korallrev. Den upplevelsen är svår att beskriva med ord, men det är något speciellt som händer inom en när en överkommer en rädsla. På kvällen åt vi balinesisk mat på restaurangen Bayleaf. Högt rekommenderat. En annan restaurang som var svårslagen är en turkisk restaurang längs Cairns esplanad vid vattnet. Där spenderade vi vår sista kväll ihop. Innan dess hann vi också med att besöka Josephine Falls, vilket var det coolaste vattenfallet jag någonsin sett. Vi kunde åka rutschkana ner på stenar längs vattenfallet.

Dagen därpå hann vi besöka Cairns största shoppinggalleria innan det var dags för mig att flyga hem till Mooloolaba och säga på återseende till familjen som flög hem till Sverige. Denna resa går till minne som min häftigaste och roligaste hittills i min historia.