Elsa Hassler
Hälsa & Fitness
Okategorierat

MAT FÖR PRESTATION

Ni som följer mig på Instagram vet att jag började med en diet för exakt en vecka. Denna diet handlar inte om viktökning eller viktminskning, denna diet handlar om att äta för att prestera. Under hösten har min kost varit väldigt instabil med för få ordentliga måltider lagad mat och desto mer snacks i form av proteinbars, smoothies, gröt… You name it. Alltså produkter som  har helt okej innehåll i avseende protein, kolhydrater och fett men däremot väldigt näringsfattiga när det handlar om vitaminer, mineraler och fibrer.

En kort översikt av min kost på diet är:

  • 4-5 måltider om dagen
  • 2 större lagade varma mål där ett är vegetariskt och en är kyckling eller fisk
  • 3000 kalorier/dag
  • Makronutrientfördelning: 51% kolhydrater, 22% protein, 27% fett

Första veckan kan summeras övervägande positivt. Dag 1 och 2 var lite kämpiga för magen, förmodligen på grund av ett drastiskt ökat fiberintag. I slutet på veckan har dock magen mått mycket bra, mindre svullen än tidigare och kroppen har känts mindre “västkig”. Prestations- och energimässigt kan jag inte redovisa någon nämnvärd skillnad ännu, kroppen behöver troligen mer tid för att visa resultat där. Jag har vägt mig för nyfikenheten av hur mycket energi min kropp gör av med, efter första veckan har jag inte förändrat vikten, jag står kvar på mina 59kg.

Matlådor är gjorda och vecka två kör igång idag. Jag är laddad!

Annons
[adl-post-slider id='33828']

1 kommentar

  1. Jag försöker att gå upp i vikt och som du äta mat för att prestera. Jag försöker oxå äta ca 3000 kalorier. Kan inte du ge tips på vad du äter till huvudmål och mellanmål för att komma upp i den kalorimängden ? Skulle verkligen behöva få lite tips och inspiration hur måltider kan se ut för att komma upp i den mängden.

Lämna en kommentar