Min träning Sports Development TAFE Träningsinspiration Vardag

TRÄNINGSCHEMA FÖR HYPERTROFI

På sociala medier och inom min bekantskapskrets får jag ofta frågan “Vad/hur tränar du?” På gymmet kommer folk ofta fram och frågar “tränar du inför någon tävling?”

Det är alltid lika svårt att svara på dessa frågor. Som jag skrev tidigare så är jag en allätare av träning. Jag gillar det mesta och har svårt att hålla mig till en typ av träning. Det resulterar ofta i att jag inte följer något träningsschema med fokus på ett specifikt prestationsmål. Det blir istället att jag tränar efter känsla och skriver upp dagens träningspass just innan jag går till gymmet. Jag gillar att känna mig fri och kunna vara spontan med min träning. Nu känner jag dock ett sug efter att prova något nytt. Jag vill fokusera på ett specifikt mål och kunna utvärdera efteråt hur min kropp reagerar på en viss typ av träning.

Vi har precis lärt oss olika typer av träningsprogram för hypertrofi. Ett träningsupplägg som fokuserar på hypertrofi är Matrix Training, detta fick vi testa på under en lektion med vår “bodybuilding-lärare” och jag tyckte att det var riktigt roligt. Högintensivt och utmanande, men väldigt korta pass med rätt få övningar och set per muskelgrupp. Väldigt annorlunda jämfört med mina 90-minuters gympass som jag körde tidigare.

Jag har precis kört igenom min första vecka på programmet som jag skrivit tillsammans med Paul (bodybuildingläraren). Det känns i kroppen att jag tränat annorlunda än vad jag är van vid. Spännande att se hur kroppen reagerar efter fem veckor till på detta program. Fortsättning följer!


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Sofia
    15 maj, 2017 at 18:34

    Åh låter jättespännande! Kan du inte skriva hur du lägger upp ett sådant träningspass? Kramar!

    • Elsa Hassler
      Svara
      Elsa Hassler
      16 maj, 2017 at 11:30

      Hej Sofia! Såklart kan jag göra det 🙂 Kommer upp på bloggen framöver så håll utkik. Roligt att du är intresserad av Matrix 😉

  • Svara
    Sofia
    15 maj, 2017 at 18:36

    Åh vad spännande! Hade varit jättekul att se hur du lägger upp et sådant träningspass! 🙂

  • Lämna en kommentar



    Translate »