Elsa Hassler
Hälsa & Fitness
Min träningVardag

HUR TRÄNAR JAG?

Ni har varit nyfikna på hur min egen träning ser ut med mer specifik beskrivning av min programmering. Det är alltid lite riskabelt att skriva ut ett helt detaljerat och personligt träningsschema på internet eftersom risken är att nya gymmare ser detta, inspireras och tror att de kan gå in på gymmet och göra precis samma grej trots att de inte har teknikträningen och grundträningen som krävs inför ett program som detta. Men nu har jag förvarnat och belyst att detta är just ett individuellt schema, förmodligen inte helt optimalt för dig att kopiera rakt av.

Som jag tidigare skrivit så är mitt fokus och mål just nu främst att utvecklas inom styrkelyft. Därav har jag ett schema med just böj, bänk och mark i fokus. Kort och gott ser min veckostruktur ut såhär:

  • 5 styrkepass
  • Böj, bänk och mark körs 2 gånger/vecka
  • Alltid komplementsövningar efter de tunga lyften

I princip så delar jag upp komplementsövningarna i olika muskelgrupper för olika pass. Efter böjen blir det komplement för ben. Jag har mycket fokus på att jobba med ett ben i taget för att ha jämn styrka och få bra kontakt. Några favoriter är lunges i alla dess former, hip thrusts och enbenspressar. Min uppdelning av muskelgrupper är inte spikad i sten men ofta ser det ut såhär:

  • Böj – Ben och säte
  • Bänk – Rygg och baksida axlar, en övning för bröst
  • Mark – Axlar och core


De senaste åren har jag programmerat mig själv men nu har jag tagit hjälp av min kompis och styrkelyftare Nathalie som har skrivit ett program till mig. Här har ni ett veckoexempel, detta ska köras nästa vecka.

Utöver denna träning så tycker jag ju att crossfit och högintensiv träning är galet kul, samtidigt som jag vet att vilan är viktig för att kunna återhämta sig och prestera. De fem styrkelyftspassen är i fokus, men det händer att jag lägger in ett crossfitpass och ev. ett yogapass för rörlighet och prehab. Det kan hända att det blir någon löprunda också, men jag är noga med att alltid ha en träningsfri dag varje vecka.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar